پژوهش در آموزش پزشکی، نمونه‌ای از فعالیت‌های دانشکده پزشکی قزوین

    پژوهش در آموزش یکی از ارکان اساسی ارتقای کیفیت نظام آموزشی پزشکی است که به تحلیل، ارزیابی و بهبود روش‌های تدریس، فرآیندهای یادگیری و توانمندسازی دانشجویان و اساتید می‌پردازد. در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مطالعات گسترده‌ای دراین حوزه انجام شده است که نقش مهمی در ارتقای استانداردهای آموزشی ایفا می‌کند.

     

    نمونه‌ای از این پژوهش‌ها در دانشکده پزشکی به شرح ذیل است:

    1. شناسایی دیدگاه آموزش‌دهندگان در عرصه درباره آموزش مبتنی بر جامعه
      • این پژوهش با هدف بررسی نحوه تعامل آموزش‌دهندگان با دانشجویان در محیط‌های بالینی و ارزیابی میزان اثربخشی آموزش‌های مبتنی بر جامعه انجام شده است.
    2. بررسی آمادگی دانشجویان کارورزی پزشکی و پرستاری برای آموزش بین حرفه‌ای
      • این مطالعه به بررسی سطح آمادگی دانشجویان جهت همکاری و ارتباط مؤثر در محیط‌های چندتخصصی پرداخته و تأثیر این نوع آموزش بر مهارت‌های عملی و بین‌فردی را ارزیابی می‌کند.
    3. ارزیابی کیفیت برگزاری راندهای بالینی در بیمارستان‌های آموزشی بر اساس استانداردهای آموزش بالینی
      • این پژوهش به تحلیل نحوه اجرای راندهای بالینی، میزان رعایت استانداردهای آموزشی و تأثیر آن بر توانمندی‌های بالینی دانشجویان پزشکی پرداخته است.
    4. مقایسه مهارت بازاندیشی (رفلکشن) در دانشجویان پزشکی
      • توانایی بازاندیشی یا تفکر انتقادی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های دانشجویان علوم پزشکی است. این تحقیق میزان مهارت‌های بازاندیشی را در دانشجویان پزشکی مورد ارزیابی قرار داده و راهکارهایی برای بهبود آن ارائه کرده است.
    5. بررسی میزان انطباق کوریکولوم آموزشی با مهارت‌های عملی مورد نیاز در بالین

    این پژوهش به تحلیل میزان انطباق محتوای آموزشی با نیازهای بالینی دانشجویان پرداخته و پیشنهاداتی برای بهینه‌سازی برنامه‌های درسی ارائه کرده است.

    مطالعات انجام‌شده در حوزه پژوهش در آموزش، نقش مهمی در بهبود فرآیند یادگیری، افزایش مهارت‌های عملی و ارتقای کیفیت آموزش پزشکی دارند. در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، همواره تلاش شده است تا با تحقیقات علمی و رویکردهای نوین، فضای آموزشی بهبود یابد و دانشجویان به بهترین شکل برای ورود به عرصه بالینی آماده شوند.


    6.1.9.0
    گروه دورانV6.1.9.0